المقدمة..
ســـأضــع فــي يــــدي اليـــمـــنــى كـــرامتـــي...وســــأضــع فـــي يــــدي اليســـــري
كـــبريــــائــي...و ســـأنـهي ذكريــات بوضــعك تـــحـــت قدمـــي..
صمتى لا يعني جهلى ولكن مايدور حولي لايستحق الكلام...
كم انا فتاة عنيده..
لا احب الاستخفاف بعقلي..
كم اعشق التمرد علي من حولي..
لكني مازلت انثي احب الاهتمام بي..
ما زلت احب الكلمات التي تطرأ علي مسامعي..
لكني لم اتنازل عن عزتي و كبريائي لك..
ها هم الرجال يملكون القلوب و يرحلون..
لكني لم اكن مثل اي انثي..
فأنا استثنائية من نوعي..
الرجال تأتي و ترحل ..
والحب يأتي و يرحل ..
ولن يغير أحد رأيي..
فكبريائي سيظل أسلوب حياتي.
الحلقة الاولي
في مصر ام الدنيا و تحديدا في اسكندرية عروس البحر المتوسط في بيت من الطبقة المتوسطة في غرفة انثي لكنها لا تبدو انها غرفة انثي حيث اللون الاسود يغطي معظم الارجاء..ها هو صوت رنين..رنين المنبه ..فهذا يكاد ان يكون روتين يومي ..لكن فجأة تفتح عيناها الخضراء و ترمي هذا المنبه علي الارض بعدم اهتمام
لتأتي سيدة يبدو انها ام..نعم ام ..فتحت الباب بعصبية..
الام بغضب:تااني...تااني يا جومانا ..يعني اكون في المطبخ واجي اوضتك علي صوت تكسير المنبه و اجي اصحيكي..ده بقي روتين يا شيخه....قومي بقي اصحي ..ده انتي ولا بنت في ابتدائي...ده انتي مخلصة جامعة يا شيخة..
جومانا بنوم:... مممم..انا في ابتدائي سيبيني بقي يا ماما
الام بغضب :ده اللي انتي فالحة فيه..انا في المطبخ بطبخ و بكنس و بمسح و انظف و حضرتك نايمة ..طب اعملي حاجة مفيدة ..اخرجي مع ريما . اتفسحي ..لكن ازاااي ..جومانا هانم تعمل حاجة مفيدة لا طبعا.......والله اللي مصبرني نور اختك دي في 2 ثانوي و محسساني انها في جامعة . زي العسل مش زيك نايمة ...
قطعهم دخول فتاة يبدو انها ذاهبة للمدرسة بشعرها المربوط بما يسمي الذيل الحصان و بعينيها العسلية اللون ..فإنها حقا نور عليهم..اسم علي مسمي.....
نور:بردو يا ماما بتتخانقوا ..انا كنت جاية اقولك عايزة حاجة ..؟
الام:لا يا حبيبتي ..روحي انتي يا نور
جومانا:ماما..خدي نور و اقفلي الباب وراكي...
لتخرج الام مغلقة الباب بعنف في يديها لتذهب الي المطبخ و تكمل عملها المعتاد و تذهب نور لمدرستها في الاسكندرية ....
يا لها من ام مصرية اصيلة ..ف مروة ام مصرية اصيلة بحق...
_______________________________________________________________
في اسكندرية ..تحديدا في نفس عمارة جومانا ..امام بيت جومانا ..تمشي فتاة يملؤها النشاط و الحيوية ..
:........ماما
الام بمرح:نعم يا همي الاسود
:.........انا واثقة ان جومانا نايمة دلوقتي و مستحيل اعرف اصحيها انا فشلت جربت كل الطرق عشان اصحيها فعشان كده هدخل اغلس علي عمر واصحيه
الام: ماشي يا ريما ..بس انا مش مسئولة عن اللي هيحصل بعد كده ما بينك انتي و اخوكي ...تمام؟
ريما:تمام يا ست الكل
قطعهم رنين الهاتف لتجيب الام ..
الام :الو..سلام عليكم
مروة:وعليكم السلام..ازيك يا دينا
دينا:انا تمام الحمد الله و انتي اخبارك ايه
مروة:تمام يا حبيبتي..بس طبعا عندي هم زي كل يوم الغصر و انتي عارفة ايه هو
دينا:هههه..حاضر هبعتلك ريما تصحي جومانا
مروة:دايما فاهماني كده ..ماشي يا قمر ..
دينا:ماشي يا حبيبتي ..عايزة حاجة
مروة:لا شكرا يا حبيبتي ..يلا باي
دينا:باي
دينا:ريمااااااااااااااااا تعالي يالا عشان تصحي جومانا
ريما:حاضر حاضر ..هصحي عمر و هروحلها ..
ثم اكملت بسخرية:ربنا خالقني عشان اصحي الناس .....
ريما بصوت عالي:عمرررررر
عمر:ممممم
ريما:قوم يلا ..اصحي
عمر:سيبيني انام بقي يا ريما ..
لكن لحظة ..جائت لريما فكرة جهنمية ..
ريما:بسرعة يا عمر ..جومانا عندنا هنا في البيت ..ادخلها اوضتك؟
عمر بفزع:اااايه ..انتي بتقولي ايه ..لا لازم البس الاول ..مينفعش تشوفني كده
ريما بخبث:وايه اللي منفعوش
عمر بتوتر :بالبجامة و كده....اا..ولا حاجة ...
ريما بمرح:طيب عمتا ارتاح ..مفيش حد هنا
عمر بغضب طفولي:يا حيوانه ..تعالي هنا ..
ثم القاها بالوسادة التي كانت بجانبه و جلسوا يركضون وراء بعضهم بمرح حتي اوقفهم دينا ..
دينا:مش قلتلك يا ريما انا مش مسئولة عن اللي هيحصل...يلا اتفضلي صحي ريما عشان ناكل
ريما بمرح :اصدك نتغدي
دينا:بظبط يا لمضه ..
ريما موشوشه لعمر:تيجي تصحيها معايا يا عمر؟
عمر :بقي كده
ريما:ايوون
دينا:يلاااااا يا ريماا
ريما:حااضر حااضر ....
_____________________________________________________
في عالم اخر و تحديدا في القاهرة ..في اكبر القصور في مصر في مائدة كبيرة ..جالسين يتناولوا الفطور....
رفعت:يلاا بقي يا جاسر خلص اكل عشان احنا اتأخرنا عالشركة
جاسر:حاضر يا بابا
ناهد:ما تستني يا رفعت يخلص اكل مش شايف عامل ازاي ..
رفعت بسخرية:مهما عمل هيفضل ابن رفعت العدوي اللي كل البنات بتجري وراه ..
لم يخطئ رفعت ابدا في حديثه... فجاسر هو فتي احلام اي فتاة بكامل قواها العقلية بعينيه الزرقاء و الشعر الاسود الغزير و عضلاته ................الخ
ناهد:ماشي يا رفعت..ماشي ...مع السلامة يا جاسر..
سارة:مع السلامه يا جسورة
جاسر بأبتسامه:مش هتبطلي جسورة دي
سارة:تؤتؤ
رفعت:يووووه...يلا بقي يا جاسر اتأخرنا ..
جاسر:يلا يا بابا..مع السلامه
سارة و ناهد:مع السلامه ..
بعد ذهابهم....
ناهد:اوووبس
سارة:في ايه يا ماما
ناهد:نسيت اصحي ادهم عشان مدرسته ..ممكن تصحيه يا سارة
سارة بضيق:مع اني مبطيقش الواد ده بس ماشي
___________________________________
جاسر :الوو
......:ايوة يا صاحبي
جاسر:انت فين يا يوسف
يوسف:في الشركه
جاسر:طب انا جايلك
يوسف:تعالي عشان في بنات حلوة اووي
جاسر:انت مش هتبطل الشغل ده بقي يا اخي
يوسف:هو في احلي من الشغل ده
جاسر:حسابنا لما اجيلك.....
فبرغم ان جاسر تتمناه فتيات مصر كلها الا انه لا ينظر لواحدة منهم ...فإنه يتذكر اخته سارة وقتها ...خاصة انه مؤمن بمقولة "كما تدين تدان"
___________________________________________________________
في غرفة جومانا....
ريما:يا زفتةةة..يا حيوانةةة..يلا يا بقي يا جوجو بلاش دلع ...يووووه ...جومانا ..عايزة اكل بقي يا شيخه
جومانا:...............
ريما:بقي كده ..طيب ...
ذهبت ريما واحضرت وعاء كبير ووضعت فيه ماء مع مكعبات الثلج الكبيرة ..بعد ان استئذنت مروة بالطبع..لتضعه علي جومانا بكل بساطه ...
جومانا:عااااااااا..سيبوني بقي ..ريماااا..صحتيني ليه بقي حرام عليكي
ريما:حرام عليكي انتي ...انتي عارفة الساعة كام؟
جومانا:اكيد 10 الصبح مثلا
ريما:هههههه ..الساعة 4 العصر
جومانا بفزع:نعععععم..و سايبني كل ده
ريما بسخرية:اه فعلا...احنا كان المفروض نصحيكي...قومي بقي اخلصي عشان تيجي تتغدي معانا
وبعد كده نخرج في حته
جومانا:بس....
ريما:متقلقيش استأذنت طنط مروة
________________________________________________________
سارة:يا ادهم قوم بقي عشان مدرستك
ادهم:هغيب
سارة:لو غبت اكتر من كده هيرفدووك
ادهم :يوووه....
فتح عينه بتثاقل لينظر لسارة امامه بخبث و تمعن ..فبرغم انها اخته الكبيرة لكنه يطمع بها ...فأنا اسميه مريض بالنساء...نظر لجسدها المنحوت الذي يبرز من الشورت التي ترتديه ..فإنها لا ترتدي هذه الاشياء لكنها الان ببيتها مع اخواتها و يحق لها ان ترتدي اي شئ ....نظر لها من اسفل قدمها الي اعلي حتي وصل لعينيها الزرقاء التي ورثتها من اخيها الكبير (جاسر) ...وشعرها الاصفر .....
لاحظت سارة نظراته حتي همت بالخروج قائلة ....
سارة:انت كده صحيت ..انا همشي بقي..
________________________________________________________________
في اسكندرية و تحديدا في مدرسة نور..
تمشي نور بثقة فهي جميلة للغاية و يجب ان تكون متألقة في اول يوم دراسي لها ...ليشاهدها جماعة من الاولاد
...........:اوووبا...دي جامدة اووي .تعرف تجيبها يا امير
امير بثقة:طبعااا..بمنتهي السهولة ..
ذهب ذالك الذي يسمي بأمير اليها ليمسك بها من خصرها لتلتفت نور و تجده يبتسم لها وهو يغمز ماسكا خصرها ...
ليقاطع ابتسامته صفعة قوية من نور ...
نور:اياااك تعمل كده تاني ...
صدم هذا الفتي من ردة فعلها فكيف لفتاة مثلها ان تضربه هوووو ...
ذهب الي حقيبته سريعا ..و اخذ هاتفه و بتليفون واحد بعد ربع ساعة فقط جاء ابيه الذي يبدو عليه انه يملك شركات كبيرة.......
لينزل من عربيته الفخمة و يذهب لحجرة المديرة يشكوا لها فعلة هذه الفتاة ..التي تسمي ب " نور" ..........
بعد نصف ساعة تم استدعاء نور ...لتحكي نور ما حدث بشجاعة كبيرة لتقاطعها المديرة
المديرة:انتي مرفوووووده..........................................