الحلقه الثالثه من قصه الحارس الشخصي للكاتبه ماريا شوقي


الحلقه الثالثه من الحارس الشخصي


شيري: ايه دة هو انهاردة اجازة ولا ايه... ليه الجامعة ضلمة كدة؟؟
حياة بتصفيق: يا جماعة ياللي هنا... يا جماعة
وفجأة ريما وحياة اختفوا من جمبها وحازم ايضًا
شيري بقلق: يا ريما... يا حياة... يا حازم.... يا رااااااامي .... يا رااامي
رامي: هو شاب ذو جسم رياضي وسيم للغاية دائما ما يرتدي نظارته السوداء اللذي تجعله اكثر وسامة وجاذبية
شيري وترعرعت في عيناها الدموع: روحتوا فيييين؟؟ رااااامي
رامي: ياروح رامي
شيري: رامي! انت هنا؟؟
رامي: وانا اقدر مبقاش هنا؟!..... مزيكااا!!
Happy birthday to you.....Happy birthday to you....Happy birthday to shery....Happy birthday to you
سنة حلوة يا جميل... سنة حلوة يا جميل... سنة حلوة يا شيري... سنة حلوة يا جميل
شيري بفرحة: اكيد دي ريما... ريما صوتها حلو اوي
جلس رامي علي احدي ركبتيه وفتح علبة حمراء اللون وبها خاتم من الذهب الابيض شديد الرقة غاية في الجمال
وضعت شيري يدها علي فمها من الدهشة والفرحة وقام رامي واخذ يد شيري والبسها الخاتم
رامي: كل سنة وانتي عمري... كل سنة وانتي حياتي... كل سنة وانتي السنة الجاية في بيتي
حملها رامي واخذها الي سيارته وهي في وسط فرحتها ادمعت عينها فرحًا وسرورًا وانطلق بسيارته الي مطعم رائع وفخم
وعندما دخلوا كانت المفاجأة
شيري بصدمة: بابا؟؟! ماما؟؟
حليم: كل سنة وانتي طيبة يا حبيبتي
مهرة وهي تفتح ذراعها لتحتضن شيري: كل سنة وانتي طيبة يا حبي
شيري: انا... انا مبسو....
رامي مقاطع: ادخلي جوة في الاوضة دي في فستان البسيه وانهي حديثه بغمزة
ركضت شيري الي الداخل وجدت فستان لا يمكن وصف جماله
كان هكذا
http://www.imageslove.net/ar/photo/img_1372769559_722.jpg
انتهت شيري ووضعت القليل من مساحيق التجميل مما جعلها اكثر جمالًا
خرجت ووجدت جميع الاضواء مظلمة والارض مليئة بالورود الحمراء والجدران مليئة بالرسومات والانوار الرائعة لهما معًا وكان يوجد شاب في اول المطعم وكان يقف بظهره ويرتدي بذلة سوداء جميلة وكانت شيري تتقدم اكثر فاكثر وعندما اقتربت منه التفت لها لفة سريعة وجلس علي احدي ركبتيه وفتح علبة حمراء بها دبلتين واحدة ذهب اصفر والاخري ابيض
وكانت الابتسامة لا تفارق وجه شيري
رامي: تتجوزيني؟؟
شيري:-------
رامي: تتجوزيني؟؟
شيري: موافقة
وهنا اشتعلت الانوار والمزيكا والاغاني وتعالت التصفيقات وكان موجود الكثير من اصدقاء رامي واهله واصدقاء شيري واهلها
بعدما البسوا الدبل وكانت شيري مازالت لا تفهم ماذا حدث ولكن كل ما تفكر به هو الفرحة التي بها هي ورامي
ورقصوا جميعًا واستمتعوا كثيرًا والتقتوا الكثير من الصور والفرحة كانت تعم كل النفوس
وتأخر الوقت وذهب اغلب الاشخاص وجلس الاهالي واصدقاء شيري وجلسوا معًا
شيري: ممكن افهم بقي ايه موضوع تتجوزيني دة هو مش المفروض انك لسة هتيجي يوم الخميس
رامي: انا بقي جيت اول امبارح واتقدمت وانتي مش موجودة طبعًا واتفقنا علي انهاردة بس مقولتلهومش علي اللي هيحصل بالظبط عشان يتفاجئوا زيك واديني طلبت منك الجواز وانتي وافقتي ودي الخطوبة وانا اللي جبتلك الفستان كمان... ايه رايك بقي؟
شيري: تحفة يا حبي... بس مين اللي عزم الناس دي كلها
ريما: ماحنا كنا عارفين وعملنا الدعوات وطلعت تحفه بصي
شيري: اللله دي جميلة اوي.... كل دة عملتوه من ورايا
حياة: اها... احنا جامدين اووي
رامي: ممكن بقي آخد عروستي شوية
حليم: رايحين فييين؟؟
رامي: هنخرج شوية صغيرين
حليم مانعًا: لا مينفعش الوقت متأخر
رامي: ولا حبة
حليم: ولا حبة.. ممكن بكرة تيجي تاخدها وتخرجوا لكن انهاردة لا
رامي: اوك
حياة بمتاوبة: يلا بقي يا جماعة عاوزة انام هااااا
سمير (والد رامي): يلا يا رامي روح وصل خطيبتك
رامي: اكيد
خرج الجميع ولكن الفتيات قبلهم وكان حازم يقف بالخارج امام المطعم
حازم: خلصتوا يا آنسة ريما
ريما بخضة: حرام عليكوا بقي انتوا ليه بتعملوا فيا كدة اهيء اهيء اهيء
حياة: ههههههههه مجبتش حاجة من عندي
ذهبوا الي السيارة وركبوا وبدأ حازم في القيادة ورامي في الكرسي اللذي بجابنه والفتيات في الخلف
بعد نصف ساعة من الوقت وصلوا الي المنزل صعد الفتيات وعاد ورامي لمنزله مرة اخري وهو في افضل حالاته وكانت الابتسامة لا تفارق وجهه
دخلت شيري الغرفة وهي ترقص وتغني فرحةً
شيري: مش عايزة غيرك انت والله بحبك وانت الناس كلها
دي سنين عمري اللي راحوا قلبي عاشها في جراحه
كانت نقصاني حاجة ومعاك كملتها
ريما: اشطا اشطا علي الناس الرايقة
حياة: خخخخخخخخ
شيري: هههههههه مبسوطة مبسوطة اوي يا ريما
ريما: ربنا يسعدك كمان وكمان يا حبي
حياة: خخخخخخخ
ريما: متخرسي بقي والقت عليها وسادة فأخذتها في حضنها ونامت
ريما: ايه البت دي
اخذت شيري دش ساخن وبعدها ريما ونامتا في هدوء وفرحة
استيقظت حياة في اليوم التالي مبكرًا وكانت نشيطة واخذت دش ساخن وابدلت ملابسها وايقظت شيري وريما وابدلتا ملابسهما وذهبوا الي الجامعة وبالتأكيد كان حازم برفقتهم
ومر اسبوع بدون احداث
وكان رامي يأخذ شيري يخرجا سوياً ويجهزون الڤيلا التي سيعيشون فيها بعد انتهاء الجامعة لدي شيري
ومرت كثير من الايام علي نفس الاحداث
وجاءت ايام الامتحانات وكانوا الفتيات يذاكرون بكل جهودهم وكانوا احيانًا ينامون علي الكتب
وجاء اليوم الاخير في الامتحانات بعد ارهاق طويل دام ثلاثة اسابيع

إرسال تعليق

0 تعليقات
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
5/قصص طويله